logo

Perspection ::: M.Biederman & P.Warnecke

Perspection
Installation audiovisuelle par Matthew Biederman et Pierce Warnecke

« Illusions are errors of the senses, but truths of perception » – Jan Evangelista Purkinje

Perspection est une installation audiovisuelle explorant la perception de l’espace grâce à des expériences et des illusions sonores et visuelles projetées sur une structure de projection dédiée spécifique au site et à la spatialisation sonore. La technique du trompe l’oeil a été utilisé tout au long de l’histoire de l’image afin de transporter le spectateur en dehors de son emplacement physique de la même manière que les images de synthèse contemporaines et la réalité virtuelle proposent des expériences en dehors du corps ou son transport virtuel par la technologie. Au contraire, Perspection cherche à intégrer l’expérience physique de la perception au site et créer une hyper conscience de l’acte de la perception en corrélant l’espace de l’écran avec l’espace réel.

Perspection a également été imaginé sous forme performative : Perspection – squared

 

Multichannel Interactive Audiovisual installation

Custom hardware, custom software, computers, projectors, loudspeakers, hypersonic speakers

Perspection is an audiovisual installation exploring the perception of space through the use of projection on a series of specifically oriented projection surfaces and spatialized audio. Trompe l’oiel has been used throughout the history of image making in order to transport the viewer outside their physical location in the same way that contemporary CGI and virtual reality propose experiences outside one’s body or the virtual transportation of the viewer through technology. On the contrary, Perspection seeks to embed the physical experience of perception in place and create a hyperawareness of the act of perception versus a disembodiment or virtual screen space by correlating screen space with physical space.

Perspection examines the sound-image relationships from synchronicity to independence of visual and sonic cues of perception through a series of generative audiovisual compositions. Through the use of multistable imagery and sonics the barrier between the physical and screen spaces are modulated between distinct and blurred, heightening the act of perception. 

Perspection has been imagined as a performance : Perspection – squared.

Artistes
Matthew Biederman on his website
Pierce Warnecke on his website

Co-production : Le Cube – Bandits-Mages
Booking France, Belgique, Suisse : Crossed Lab

Diffusions : CTM (Berlin), Elektra & Mutek (Montréal), Biennale Némo (Paris), Rencontres Bandits-Mages (Bourges), Festival Move On (Halle/Germany), Tobcana001 – (Ljubljana – Slovénie), Currents New Media Festival (Santa Fe – USA), FILE Festival (Sao Paulo – Brésil)

Avec le soutien de / with their support :

logo-perspection2